Föräldrautbildningen

Ett av de första stegen för att komma igång med adoption är att genomgå en obligatorisk (lagstadgad) föräldrautbildning för adoption. Jag trodde dock, i min enfald, att det var en ganska smidig grej som man kanske till och med kunde göra samtidigt som hemutredningen. Men nej. När jag ringde familjerätten i min kommun så hänvisade de till ett privat företag som de (och övriga kommuner i länet) anlitar för att göra föräldrautbildningen och sa att jag skulle återkomma när den var avklarad.

Ok, tänkte jag. Då har väl det företaget utbildningar rättså frekvent så att man kan komma igång så fort som möjligt. Nope. Det hade de INTE. De anordnar en utbildning per termin och nästa börjar i september och är redan FULLBELAGD. Eventuellt skulle de ordna en kurs till i höst, om de får in tillräckligt många intresserade. Kursen är dessutom upplagd så att man träffas sex gånger varannan vecka. Så 12 veckor totalt. 12 VECKOR?? Det är alltså tre månader. Sen är det 4 månader till kursen startar och eftersom vi inte ens har plats på den så kanske det (i bästa fall) tar en månad till innan de startar upp en kurs till. Då har alltså ledtiden utökats med 8 månader till. Innan man ens kan komma igång med en hemutredning.

Tålamod är inte min grej. Speciellt inte när man väl har bestämt sig och bara vill komma igång. Så jag började googla. Hur ser det ut i andra kommuner? Finns det några andra privata företag som anordnar utbildningen?

Kom fram till att det ser väldigt olika ut i olika kommuner. Vissa kör på samma koncept som vår kommun och andra anordnar helgutbildningar, intensivkurser och allmänt mer komprimerade kurser. Sen fann jag också att studiefrämjandet och folkuniversitetet anordnar kurser. Dock inte speciellt många och ofta och främst i storstäderna.

Jag mailade min kontakt på familjerätten och frågade om det var ok att gå kursen i annan kommun eller privat och hon svarade att det var det så länge hon fick godkänna kursen och vi kunde motivera varför.

Tyvärr hittar jag inga kurser nu i vår som inte är fullbelagda, men står som reserver på Folkuniversitetets kurs i maj i Göteborg (fred-sönd) samt har anmält oss till Stockholm stad i augusti (två helger, lörd-sönd). Stockholms stad verkar vara oerhört flexibla och anordnar både helgutbildningar och utbildningar på veckodagarna och deras utbildningar är dessutom öppna för deltagare från hela Sverige.

Folkuniversitetet släpper dessutom sina utbildningar för hösten den 15 maj, så vi kommer att bevaka det också då datumen i Stockholm inte passar oss jättebra egentligen.

Även om det nu verkar som vi kommer få vänta till efter sommaren med att komma igång så känns det betydligt bättre att veta att vi har plats så att vi kan vara klara under augusti och sedan komma igång med hemutredningen direkt efter det (de har ingen väntetid i vår kommun).

Hur ser det ut i era kommuner?

Kommentarer

Populära inlägg