Medgivandeutredning

Vi kom igång med vår medgivandeutredning ganska snabbt efter föräldrautbildningen. Eftersom vi var tvungna att få vår föräldrautbildning godkänd av familjerätten hade vi en del kontakt med dem redan innan och de lovade att ha en handläggare tillgänglig så snart vi hade genomgått föräldrautbildningen. Vi hade vårt första möte med dem i mitten av oktober och då vi inte formellt hade skickat in någon ansökan så fick vi även fylla i ansökningsblanketten på plats. 

Under det första mötet gick de igenom processen, vi fick information om vilka dokument vi ska ta fram och vi bokade in de två djupintervjuerna samt hembesöket. 

Djupintervjuerna hade vi i början av november och jag och min man fick då sitta med varsin familjerättssekreterare i ca fyra timmar. Vi hade då även gett dem en lista med frågor (från Barnens Vänner) som bör vara med i ansökningar till Taiwan. Jag tycker att det hela flöt på ganska bra och tyckte inte att det var jobbigt att svara på några av frågorna. Det kändes också som att familjerättssekreterarna var pragmatiska och hoppade över eller skrev något generellt svar på de frågor som kändes irrelevanta. 

Ungefär en vecka efter intervjuerna hade vi hembesöket. Kändes som det var en ren formalitet och  de snokade inte alls runt utan de fick en snabb rundvisning och sedan fikade vi i ungefär en timme. Tills hembesöket hade vi också i uppgift att ha alla dokument klara.

Det som sedan tog tid var för familjerätten att skriva utredningen. De använder sig av en modell som kallas för Kälvestensmodellen där en annan person ska tolka djupintervjuerna och personen som skulle tolka var väldigt upptagen. Dessutom blev familjerättssekreteraren sjuk, så rapporten blev inte klar förrän i februari. Därmed missade vi årets första nämnd och fick vänta till april, eftersom de bara har nämndssammanträde varannan månad. 

När jag läste rapporten undrade jag dessutom vad i hela friden det var som var tolkat då rapporten var rätt knapphändig. Barnens Vänner fick den hur som helst omgående för genomläsning och hade en del kommentarer samt kompletteringar vilka jag skickade via mail till familjerätten och som de la in ordagrant i rapporten utan att ifrågasätta. Jag är så klart tacksam för detta, men det känns lite som att jag själv hade kunnat skriva rapporten bättre och snabbare då den dessutom innehöll ett antal stavfel samt grammatiska fel som jag fick påpeka (eftersom de efter fyra uppdateringar fortfarande var kvar).

Hur som helst så blev rapporten klar till nämnden i april och vi fick vårt medgivande!

Kommentarer

Populära inlägg