Försäkringskassan

Skickade in medgivandet till Försäkringskassan för ett tag sedan för att allt skulle vara redo tills den dag då vi ska anmäla och ansöka om föräldrapenning.

Efter några veckor fick jag ett brev från försäkringskassan där det stod följande:

"Hej!

Du får det här brevet därför att du har anmält föräldrapenning till försäkringskassan.

Intyget om adoption som du har skickat in har ingen uppgift om barnets personnummer. Lämna det till den som har skrivit intyget för komplettering och skicka sedan in det igen.

Om du inte hör av dig senast den 8 mars kommer vi att avsluta ärendet.

Med vänlig hälsning, 

Försäkringskassan"

Jag fattade ingenting. Dels så har jag inte anmält föräldrapenning, utan endast ringt för att få en blankett och jag har inte skickat in något intyg förutom medgivandet och det är ju inte direkt något som jag kan få kompletterat.

Ringde således försäkringskassan för att ta reda på vad det var frågan om. Denna gången var det 257 samtal före i kön (nä, jag skojar inte). När jag väl kom fram till en handläggare så fick jag läsa upp brevet för henne då det inte fanns något öppet ärende på mig. Hon bad mig vänta kvar i luren och efter några minuter återkom hon och sa att vi inte behövde bry oss om brevet och att de hade det de behövde. "Jag vet inte varför min kollega har skickat det, ni behöver inte komplettera". 

När jag sedan kollade på blanketten som de skickat så gäller den ansökan och inte anmälan. Så antar att jag får ringa en gång till för att få en ännu en blankett...

UPPDATERING: När man ringer in anmäler de automatiskt föräldrapenning, annars kan de inte skicka ut ansökningsblanketten. Det var ju bra, men hur svårt kan det vara att informera om det? Dock bara 57 samtal före i kön idag.

Kommentarer

Populära inlägg