Tainan

Tainan med barn

Vi kom till Tainan dagen innan vi pick-up och stannade i sju nätter efter vi hade hämtat Lily, då BV rekommenderar att man ska stanna i Tainan i minst fem arbetsdagar. Så här i efterhand hade jag hellre kommit någon dag tidigare till Tainan för att hinna se staden innan pick-up och sedan spenderat färre dagar där med barn och istället några fler dagar i Taipei. Anledningen till detta är att det mesta är smidigare i Taipei; enklare att ta sig runt, enklare att hitta bra restauranger samt fler saker att göra med barn (och enklare att ta sig till dem).

Vi försökte ändå komma ut en sväng varje dag. Lily tyckte att det var kul att åka bärsele och kolla på allt runtomkring, speciellt hundar och mopeder. Vi bodde precis vid Shennong Street, så vi strosade runt en hel del där och kollade i butikerna, på tempel samt besökte ett katt-café - det sistnämnda väldigt uppskattat av Lily.

Shennong Street by night
Vi hade även gångavstånd till Chihkan tower och Grand Mazu Tempel. Inte speciellt barnvänligt i sig, men parken kring Chihkan tower som är omgärdat av en mur är ett bra område om man vill låta barnen springa lite själva. Det finns stora träd som ger skugga och dammar med fiskar. Dessutom finns det väldigt bra offentliga toaletter på området.

Chikhan Tower
Grand Mazu tempel var helt klart sevärt plus att det finns beskrivet på engelska hur böneprocessen fungerar (vilket vi saknade i Taipei). När vi var där hade de även dockteater utanför, kanske inget för de minsta eftersom ljudet var väldigt högt, men säkert kul för lite äldre barn!

Grand Mazu Temple

Dockteater utanför Grand Mazu Temple
Hayashi department store besökte vi innan vi hämtade Lily. Bra ställe om man vill handla lokala souvenirer, men i övrigt tyckte vi inte att det var så mycket att se.

En eftermiddag tog vi bussen till An Ping. Vi började med An Ping old street (Yenping st) som vi blev ganska besvikna på. Kändes mest som vilken turistgata som helst med massa affärer och stånd som sålde krimskrams. Man fick överhuvudtaget ingen känsla av att gatan var gammal då varenda millimeter täcktes av diverse olika reklamskyltar. Ganska lång bort (från Fort Zeelandia) fanns dock ett litet område som var mysigt, med lite mindre krimskrams och lite mer genuina grejer.

Vi fortsatte till Fort Zeelandia som helt klart var sevärt. Eftersom området är bilfritt är det dessutom ett bra ställe för barn att springa omkring. Dessutom fanns det många murar som man kunde gå balansgång på, vilket uppskattades av Lily. Här fanns även bra offentliga toaletter.

Fort Zeelandia
Efter Fort Zeelandia fortsatte vi till An Ping Tree House. Vi blev inte så himla imponerade, men kan tänka mig att det kan vara spännande för lite äldre barn att utforska.

An Ping Tree House
Till sist åkte vi till stranden vid  Qiaotouhaitan Park. Vi tog den lokala bussen som stannade ca 600 meter från stranden och gick den sista biten. Stranden var jättefin och i princip helt tom, men det var inte speciellt badvänligt med barn p.g.a. stora vågor. Har hört om andra som badat, så det kan ju vara säsongsberoende. Lily tyckte i alla fall att det var spännande med havet och stranden, även om hon helst höll sig på handduken så att hon slapp få sand mellan tårna.

Stranden vid Qiaotouhaitan Park
Lily på stranden
I närheten av vårt hotell låg även Shuixian Market (grönsaker, frukt, fisk etc.) och YongLe Market (matmarknad) som båda är värda ett besök.

Utöver ovanstående turistattraktioner besökte vi några fler tempel, shoppinggatan, Tainan Park samt några andra parker och lekparker. Vi spenderade väldigt mycket tid till fots, då bussarna inte gick så ofta och vi inte orkade vänta.

Vi besökte ingen nattmarkad i Tainan, då de inte ligger så centralt och vi kände att det blev ett för stort projekt att ta sig dit med Lily på kvällstid.

Your Fun Apartment Tainan

I Tainan bodde vi på ett ställe som hette "Your Fun Apartment". Vi hittade det på Booking genom att söka på ställen med bra recensioner, barnvänligt och där frukost ingick.

Vi kom till Tainan runt lunch och tog en taxi från MRT-stationen. Taxichauffören släppte av oss på den angivna adressen och pekade in på en liten tvärgatan. Vi letade och letade och såg till slut den lilla skylten dold bakom ett träd och insåg att vi hade gått förbi flera gånger. "Your Fun Apartment" är ett litet hotell med ca 10 rum som ligger på en lugn tvärgata strax intill Shennong Street.

Bottenvåningen består av gemensamma ytor med frukostmatsal och soffa och bord där man kan sitta och chilla. När vi kom till hotellet undrade de varför vi bara var två när vi även hade bokat för ett barn. Vi förklarade situationen och de tyckte att det var jättespännande att det skulle komma en liten adopterad tjej dagen efter. När vi kom tillbaka ner till receptionen frågade de om vi inte ville byta rum till ett lite större (kostnadsfritt). Vi tackade ja och blev flyttade till deras största rum med två dubbelsängar, soffhörna, stort badrum och balkong.

Vi är supernöjda med Your Fun apartment! Personalen var jättetrevlig och tillmötesgående. Frukosten var jättebra och de fixade alltid något som passade Lily, de hjälpte oss med översättningar, fixade taxi (och väntade då ute på den och kom och sa till oss när det var dags), lekte med Lily och när vi åkte fick vi ett handskrivet kort med en bild på oss och personalen där de önskade oss lycka till i framtiden. Vi har bara positiva saker att säga, men bör sägas att det största rummet ligger på fjärde våningen och det finns ingen hiss utan bara en smal trappa.