Taipei

Taipei Shopping

Taipei Hotell

Inledning

Vi stannade fem nätter i Taipei innan vi åkte vidare till Tainan för att hämta och Lily och sedan två nätter till innan vi skulle flyga hem. Jag har varit i Taipei flera gånger innan (med jobbet) och hade sett många av de stora sevärdheterna tidigare, men det var 2008-2009 - så mycket hade förändrats.

Vi tyckte inte att fem nätter (fyra heldagar) var tillräckligt för att se allt vi ville i Taipei, vi hann ex. inte med National Palace Museum. Vi hann heller inte med några dagsutflykter från Taipei eller hika upp på Elephant Mountain, vilket vi gärna hade velat göra.

Jag tänkte först att jag skulle skriva ett inlägg om hela Taipei, men insåg snart att det skulle blir alldeles för långt. Så istället kommer ett inlägg per dag och sedan en sammanfattning av vad vi tyckte var bra och mindre bra.

Vi anlände till Taipei på eftermiddagen och hann inte med så mycket annat än att checka in och äta den allra första dagen. Vi hann dock med en sväng till Ningxia Night Market, som låg relativ nära hotellet. Inte jättestor, men den kändes väldigt genuin och hade det mesta man kan tänkas vilja ha.

Taipei dag 1

Vårt hostel anordnade walking tour i närområdet kring hotellet (nordsidan av Taipei Main Station), så vi började dag 1 med den. Turen tog ca 1 h och tog oss till den lokala marknaden där vi fick smaka frukt som var speciell för Taiwan, till en liten mysig artisan coffee shop, ett te-hus där vi fick testa beskt te (som var väldigt hälsosamt), ett dumpling-ställe samt en gata med matstånd.

Efter den guidade turen fortsatte vi gå upp mot Zongshan Metro Station utan att egentligen ha något speciellt mål i sikte. Vi dök på en del häftig gatukonst och insåg att det finns en hel värld under jorden runt Taipei Main Station och upp till Zongshan, dvs. Taipei Metro Mall och Zongshan Metro mall.

Vi fortsatte att gå från Zhongshan Station till Dadaocheng. Jag har kollat på serien "A taiwanese tale of two cities" som utspelar sig där och var nyfiken på hur det såg ut i verkligheten. Första gången vi gick dit (ja, vi var där flera gånger) hade vi inte läst på något. Vi fastnade direkt för området då där finns en blandning av gamla anrika butiker som säljer te, kinesisk medicin, torkade varor, tyger etc., samt nya hippa affärer, te-hus, caféer och till och med en Mikkeller (dansk öl) pub. Där finns dessutom flera intressanta tempel, bland annat XiaHai City God Temple, dit taiwaneserna går för att be om tur med kärlekslivet, samt YongLe Market som har en stor tygmarknad på våning 2.

Från Dadaocheng fortsatte vi till 2/28 Peace Park, som var en liten trevlig park, men som man kan hoppa över om man har ont om tid.

Vi gick vidare mot Chiang Kai-Shek Memorial Hall och blev överväldigade av hur stort det var. Vi kom precis i slutet av vaktombytet och hann se några minuter av det, men vi gick mest omkring och tog bilder av de mäktiga byggnaderna.

Efter besöket på Chiang Kai-Shek Memorial fortsatte vi mot Shilin Night Market. Jag var där flera gånger under 2009, men kände inte alls igen mig nu när vi kom dit igen. Det visade sig att de hade flyttat hela marknaden till en annan plats och gjort delar av den till en food court under mark. Vi tyckte att Shilin Night Market var helt ok, men kanske något turistig och inte alls lika genuin som den gamla marknaden. Shilin som område tyckte vi däremot mycket om. Vi hade inte så mycket tid att strosa omkring, men där verkade finnas många trevliga butiker, caféer och restauranger.

Riktigt god Pepper Bun på Shilin
Shilin Night Market
Food Court på Shilin Night Market
Vi avslutade dagen med ännu en runda till Ningxia Night Market, då vi hade hunnit bli hungriga igen.

Ningxia Night Market

Taipei dag 2 (del 1) - Walking tour of the Qing & Japanese Era

Andra dagen bestämde vi oss för att följa Lonely Planets "Walking tour of the Qing & Japanese Era". Vi hoppade dock över några av platserna och gjorde turen i omvänd ordning, men på det stora hela var det en intressant tur som tog oss till ställen som vi kanske inte hade hittat eller prioriterat annars.

Turen innehöll en hel del tempel. Vi började med Taipei Tianou Temple, som egentligen inte var med på turen, men som låg på vägen.

Taipei Tianou Temple
Vi fortsatte mot Red House, som har varit allt från marknad till teater. Nu är det ett kreativt center och vi spenderade ganska mycket mer tid där än planerat eftersom det fanns massa små trevliga butiker/stånd med lokala produkter.

Red House
Nästa stopp var Nishi Honganji där en gång det största japanska templet i Taiwan hade legat. Nu var det dock bara en liten park med ett klocktorn och ett litet mysigt te-hus.

Nishi Honganji

Efter det gick vi till Qingshui Temple, som är ett av de tre stora templen i Taipei - men till skillnad från Longshan helt folktomt. Vi käkade lunch på en liten restaurang utanför templet och spenderade sedan en stund på en liten marknad innan vi gick vidare mot Qingshan Temple.

Qingshui Temple

Qingshan Temple ligger inklämt mellan höghus och ser ganska litet ut från utsidan, men består av flera våningar varav den översta har en terass. Av de tempel som vi besökte i Taipei var detta vår favorit.

Qingshan Temple
Vi fortsatte mot Longshan Temple som är det största och mest besökta templet.

Sist på turen var Bopiliao Historic Block, som innehåller arkitektur från Qing och den japanska eran. Området var trevligt och instragramvänligt, men även om husen var i bra skick stod de flesta tomma.

Taipei dag 2 (del 2)

När vi var klara med vår Walking Tour gick vi vidare till Taipei Botanical Gardens, som inte imponerade som botanisk trädgård - men som var en trevlig liten park och oas mitt i Taipei.

Nästa stopp var Jianguo Holiday Flower Market och Taipei Weekend Jade Market som ligger under en vägbro i ett parkeringsgarage nära Daan Park. Den förstnämnda ett absolut måste om man är det minsta intresserad av växter och den sistnämnda ett bra ställe att handla presenter med sig hem. I anslutning till dessa två finns också en annan marknad där det säljs lite av varje.

Jianguo Holiday Flower Market

Taipei Weekend Jade Market

Eftersom vi var på rätt metrolinje för att åka till Taipei 101 bestämde vi oss för att åka vidare dit. Vi hade förväntat oss att kön till Taipei 101 observatory skulle vara ganska lång, speciellt eftersom det var en solig dag med klart väder, men väntetiden var bara 20 min så vi bestämde oss för att åka upp. Väl uppe bestämde vi oss även för att vara kvar till solnedgången, vilket var ca 1 h bort och det var lätt värt det, som ni ser på bilderna nedan. Vi höll dock på att missa att man numera kan gå upp ytterligare en våning till ett utomhusdäck, men upptäckte det strax innan solen skulle gå ner och hann springa upp och ta några sista bilder.

Vad gäller Taipei 101 i övrigt så hade shoppingcentret sjangserat ganska mycket sedan jag var där sist (2009), då fick man verkligen en känsla av lyx när man steg in där. Nu kändes det som vilket köpcenter som helst. Vi gick även ofta till Taipei 101´s food court för att äta lunch under 2009, men inte heller den höll samma standard längre. Nu var den visserligen under renovering så den kanske kommer bli bättre igen.

Vi avslutade dagen med ett besök på Linjiang Street food market (Tonghua). Vi tyckte att den var helt ok, men ganska posh och turistig och det var långa köer till de mest populära stånden.

Taipei dag 3

Dag tre var en söndag och gick vi upp tidigt för att åka upp med Maokong Gondola. Tyvärr var söndagen den enda dag då vädret skulle vara klart under vår vistelse, så vi fick trängas med alla taiwaneser som också skulle åka upp. Vi väntade i ca 1 h på vägen upp och på vägen ner ställde vi oss inte ens i den milslånga kön utan tog istället en taxi, vilket var supersmidigt och inte speciellt dyrt.

Själva gondolfärden var trevlig med utsikt över Taipeis skyline och lummiga berg, men själva Maokong tyckte vi inte var så väldigt imponerande. Kanske berodde det på mängden folk och på värmen som gjorde att det var för varmt för att gå några längre sträckor, eller kanske på våra förväntningar, men efter en liten promenad och en kanna Oolong (vi valde det ställe som hade bäst utsikt) så kände vi oss rätt färdiga med Maokong.

Vi fortsatte till Taipei zoo, där jag var 2009 och som jag då tyckte var väldigt bra. Tyvärr fick vi inte alls samma känsla denna gång. Kanske var det återigen för mycket folk, värmen och förväntningarna, men vi tyckte att det kändes slitet och oinspirerande. De har dock påbörjat en upprustning, så kanske kommer det bli bättre i framtiden igen. Insåg att jag inte tog en enda bild på själva djurparken, endast på växter (ja, jag är en crazy plantlady).

Vi avslutade dagen med en sväng till Dadaocheng och sedan Ningxia Night Market.

Taipei dag 4

Den sista dagen i Taipei gick vi till Huashan 1914 Creative Park, som är ett kreativt center i en nedlagd vinfabrik från den japanska eran. Nu finns där butiker, museum, restauranger, caféer med mera och, om man som jag, gillar gamla industrimiljöer så är det ett utmärkt ställe att besöka. Det är även ett väldigt bra ställe att handla sina souvenirer på om man vill ha lite annorlunda grejer.

Då det började dra ihop sig till regn tog vi en sväng till Guanghua Digital Plaza, där man kan köpa diverse tekniska prylar, men även spel, böcker, souvenirer etc.

Vi fortsatte (ännu en gång) mot Dadaocheng och gick denna gång en walking tour som tog oss till alla sevärdheter i området. Vi shoppade även de sista presenterna/souvenirerna och passade på att ta folktomma bilder strax innan stängningsdags.

Sista stoppet för dagen var Yanshan Night Market. Marknaden ligger längs en trafikerad gata och man får trängas med parkerade scootrar för att komma fram till stånden, men vi gillade den då den kändes genuin och det fanns ett bra utbud av maträtter.

Tillbaka i Taipei

Väl tillbaka i Taipei med Lily bodde vi på ett hotell precis vid Daan Park Metro station i två nätter.

Första dagen i Taipei gick vi till lekparken i Daan Park som var riktigt bra till barn i Lilys ålder. Massa grejer att klättra på, mjukt golv, en stor sandlåda och tydliga instruktioner till föräldrarna.

På eftermiddagen tog vi metron till Taipei Main Station då vi var ute efter en billig resväska och hade sett några affärer nära hotellet där vi bodde de första dagarna i Taipei. Området norr om Taipei Main Station (Exit Y15) är för övrigt ett suveränt område för shopping av praktiska saker, typ förpackningar i plast och glas, presentpåsar, ätpinnar, tallrikar, återförslutningsbara påsar etc.

Vi käkade Peppar Buns och tog några sista bilder på Taipei innan vi gick ner i underjorden och spenderade någon timme i Taipei City Mall med att köpa de sista souvenirerna.

Den sista dagen i Taipei började vi med en morgonpromenad innan frukost i Daan Park för att spana in utövarna av Tai Chi. Vi tog även en runda runt dammarna och kollade på alla fåglar.

Efter frukosten shoppade vi snacks till flygresan, några sista presenter och vilade middag innan vi påbörjade den långa resan hem.

Taipei Highlights

För att sammanfatta Taipei kommer här våra topp 5, utan inbördes ordning:

Dadaocheng

För atmosfären, arkitekturen, shoppingen och för att det känns genuint och inte som en turistattraktion (även om det till viss del är det). Se inlägg här och här.

Taipei 101 observatory

Även om Taipei 101 inte längre är världens högsta byggnad så är man ju fortfarande väldigt högt upp och har en grym utsikt över Taipei. Är man i Taipei så måste man ju liksom bara åka upp! Se inlägg här.

Huashan 1914 Creative Park

Atmosfären, shoppingen, lugnet och så är det så klart insta-worthy :) Se inlägg här.

Chiang Kai-Shek Memorial

För storslagenheten helt enkelt. Se inlägg här.

Quingshan Temple

Ska man bara besöka ett tempel i Taipei så tycker jag att man ska välja Qingshan. Det är lite mindre än Longshan, men mycket mer tillgängligt, mindre turistigt och har intressantare dekoration. Se inlägg här.

Jian Guo Weekend Flower market - bonustids för växtintresserade

Om man är det minsta intresserad av växter bör man även besöka denna marknad där man kan hitta praktexemplar av alla växter man kan tänka sig. Se inlägg här.

Om man har ont om tid kan man skippa dessa stora attraktioner:
Longshan Temple
Maokong Gondola
Taipei Zoo
Taipei Botanical Garden

Taipei Shopping

Här kommer en sammanfattning av de ställen vi tyckte var bäst för shopping. Då snackar jag inte shopping av märkeskläder etc. som man kan köpa överallt, utan om lite mer speciella saker, hantverk och lokala specialiteter.

Dadaocheng (Dihua Street)

Perfekt för presenter/souvenirer/bra att ha grejer/snacks. Framför allt finns här torkade produkter, mestadels frukt och fisk. Men det finns även flera små affärer som säljer väskor, skärbrädor, korgar, ätpinnar mm. samt små butiker med hantverk så som tekannor och temuggar. Är man intresserad av att sy så får man inte missa Yongle Market där de har ett gigantiskt utbud av tyger.

Taipei City Mall och Zhongshan Metro Mall

Taipei City Mall och Zhongshan Metro Mall ligger båda i underjorden. Taipei City Mall börjar någonstans vid Beimen Metro Station och fortsätter halvvägs till Zhongshan Metro Station där det övergår till Zhongshan Metro Mall. Perfekt för en regnig dag och smidigt med barn då det är massa bilfri yta att springa på.

Här finns massor av souvenirbutiker och små butiker som säljer lite av varje. Det finns även små områden med "marknadsstånd" där det säljs kläder och prylar. Är man intresserad av Manga och japansk kultur består en del av shoppingcentret (Taipei City Mall) av Mangaprylar och där finns även ett Maid-café.

Huashan 1914 Creative Park

Här finns flera specialbutiker där vissa säljer hantverk, andra japanska produkter, lokala taiwanesiska märken, träleksaker etc. Perfekt om man vill hitta lite speciella souvenirer eller presenter att ta med sig hem.

Butiken "Woonderful life", som är specialiserad på leksaker och inredningsdetaljer i trä, har även en liten del av butiken där barn kan experimentera och leka. Man måste dock boka i förväg.

Red House

I Red House finns en musei-shop som säljer diverse souvenirer från Taiwan, de flesta designade av lokala förmågor och således lite roligare än i generiska souveniraffärer. Här finns även ett område med massa små butiker/stånd med produkter med anknytning till Taiwan. En del hantverk, men även en del mer kommersiella taiwanesiska märken. Ännu ett bra ställe att köpa lite mer speciella souvenirer och presenter att ta med sig hem.

Taipei Night Markets

Vi hann med fyra nattmarknader under vår vistelse.

Ningxia

Ningxia var helt klart vår favorit av de nattmarknader som vi besökte. Det var också den som låg närmast vårt hotell och den som var smidigast för oss att besöka. Vi gillade att den var relativt liten, men ändå hade ett stort utbud av maträtter. Den kändes heller inte speciellt turistig, även om det så klart var en del turister där. Men det bästa med den var att den kändes livlig och genuin, kanske på grund av att den är uppbyggd så att det är små "korridorer" mellan stånden där man får gå och trängas. Sen fanns även flera restauranger vid sidan om själva marknaden ifall man hellre ville sitta ner och äta sin måltid, bland annat ett riktigt bra dumplingställe.

Shilin

Vi tyckte inte att Shilin var så mycket att ha. Dock kan det ha berott på att vi (jag) jämförde den med den gamla Shilin Night Market (pre 2011), som påminde om Ningxia fast i mycket större skala och dels kan det ha berott på att vi var där ganska tidigt, dvs. precis när de hade öppnat och innan den stora rusningen. Vi tyckte dock att den var ganska tråkig, då det inte fanns så många stånd utomhus längre utan de flesta hade fått flytta in i food courten under marken och blivit mer restaurangliknande. Det kändes också som den nya marknaden var uppbyggd för att turister och inte för den lokala befolkningen. Vad gäller utbudet av mat kan jag inte säga så mycket, då vi inte var så hungriga och endast testade pepper buns (vilka i och för sig var grymt goda).

Yanshan

Vi gillade Yanshan för att den kändes väldigt genuin. Vi träffade inga andra turister där och ingen pratade engelska. Matutbudet var även mindre anpassat för turister och man kunde hitta allt från grisfötter till kackerlackor. Sen var det inte den smidigaste marknaden att besöka då den består av matvagnar längs en väldigt trafikerad gata. Man fick liksom klämma sig emellan parkerade bilar, och scootrar alternativt ge sig ut i vägen för att komma runt dem. Vad gäller matutbudet så kanske inte det var så mycket som passade mig, men som upplevelse kan jag rekommendera den.

Linjiang (Tonghua) Street

Denna marknad var mycket mer "posh" än de övriga Night Markets som vi besökte. Den är ganska liten och består ev en gata med matvagnar/stånd med affärer bakom som säljer skor, kläder, souvenirer etc. Matutbudet var helt ok, men det var väldigt långa köer till de populära matvagnarna. Vi tyckte att denna marknad var ganska tråkig och att alla affärerna tog fokus från maten. Lyckades inte heller ta en enda bild på marknaden...

Hotell i Taipei

De första nätterna bodde vi på Star Hostel Taipei Main Station. Vi bodde i ett dubbelrum med eget badrum och frukost ingick. Även om hostelet hade bra recensioner på Booking blev vi positivt överraskade över hur trevligt det var. Allt var rent och fräscht, personalen supertrevlig, stora gemensamhetsytor, bra frukost, bra sängar och så klart ett superbra läge precis vid stationen.

Hostelet ligger norr om stationen och vi trivdes väldigt bra i det området då det var ett livligt område med små gator med massa affärer, restauranger och matstånd.

När vi kom tillbaka till Taipei med Lily bodde vi på Dandy Hotel Daan Park Branch. Hotellet var helt ok, rent och fräscht, bra frukostbuffé med lekhörna, inga problem med sen utcheckning. Inget att klaga på, men heller inte nån wow-upplevelse.

Hotellet ligger precis bredvid ingången till Daan Park Metro Station, så väldigt smidigt att ta sig dit och närheten till Daan Park var jättebra med barn. Dock var området i övrigt ganska dött och det fanns inte jättemånga restauranger inom gångavstånd.